wtorek, 23 maja 2017

Jak odwrócić ograniczające myśli wg metody Byron Katie?

Każdy z nas ma w głowie takiego chochlika, który podpowiada mu same złe rzeczy, że ten nas nie kocha, tamten nie lubi, a jeszcze inny nie szanuje. Wtedy często robi nam się przykro. Jeśli ten głos jest wyraźny, to nawet potrafimy się wycofać z relacji albo w inny sposób się skrzywdzić.

Czy nie byłby cudownie móc radzić sobie z takimi ograniczającymi myślami i przekonaniami, a przynajmniej sprawdzić, czy są one prawdziwe i jest sens się nimi przejmować. Na pewno byłoby. Dlatego Byron Katie wymyśliła metodę zwaną The Work, czyli Praca. Pokrótce, metoda ta polega na tym, żeby znaleźć w sobie nurtującą nas myśl, np. Tomek nigdy mnie nie słucha. Następnie zadajemy sobie następujące pytania pomocnicze:

1. Czy to prawda? (...że Tomek nigdy mnie nie słucha? Zastanów się dobrze.)
2. Czy jesteś absolutnie pewien, że to prawda? (Jesteś w stanie z całą pewnością potwierdzić, że ktoś Cię nie słucha? Może tylko tak wygląda?)
3. Jak się czujesz, gdy myślisz, że to prawda? (Jak zachowujesz się wobec niego? Jak postępujesz, co czujesz?
4. Jak byś się czuł, gdybyś uznał, że to nieprawda? (Wyobraź sobie, że tej myśli nie ma. Jak Ci z tym?)

Na kolejnym etapie odwracamy pierwotną myśl.
Weźmy nasz wcześniejszy przykład: Tomek nigdy mnie nie słucha.
Teraz odwróćmy tę myśl i do każdego odwrócenia znajdźmy choćby trzy sytuacja, dla których to odwrócenie jest prawdziwe. Na pewno znajdą się takie.
- Ja nigdy nie słucham Tomka.
- Tomek mnie słucha.
- Ja nie słucham siebie.
W ten oto sposób możemy pracować z każdą niekomfortową dla nas myślą. Dzięki zmianie perspektywy i nowemu spojrzeniu na problem, nasz umysł może zacząć interpretować sytuacją inaczej, a to doprowadzi na pewno do poprawy naszego komfortu psychicznego.

A oto filmik - dla tych, co wolą więcej szczegółów:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz